نقش بی‌خاصیت سازمان ملل و دولت‌های حامی اسرائیل و حماس و دولت‌های مخالف جنگ! – بهرام رحمانی

نقش بی‌خاصیت سازمان ملل و دولت‌های حامی اسرائیل و حماس و دولت‌های مخالف جنگ!

بی‌خاصیت سازمان ملل و دولت‌های حامی اسرائیل و حماس و دولت‌های مخالف جنگ بهرام رحمانی edited

روز سی‌وچهارم جنگ؛ جنگ خیابانی اسرائیل و حماس به اطراف بیمارستان‌ها کشیده شد. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه نهم نوامبر- ۱۸ آبان، از قول شاهدان عینی گزارش داد در حالی که هزاران ساکنان غزه به دو بیمارستان الشفاء و القدس غزه پناه برده‌اند، جنگ خیابانی شبه‌نظامیان حماس و ارتش اسرائیل به نزدیکی این بیمارستان‌ها کشیده شده است.
مقامات فلسطینی تاکنون از کشته شدن ۱۰۵۶۹ نفر از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی خبر داده‌ که ۴۰ درصد از این افراد کودک بوده‌اند.
اسرائیل، تله‌ای شبیه مثلث درست کرده است. هر سه ضلع این مثلث با یکدیگر در پیوند هستند:
*بحران اقتصادی ناشی از جنگ؛
*بسیج افکار عمومی جهان علیه اسرائیل؛
*ناتوانی در تسلط بر غزه با وجود کشتار بیش از ۱۰ هزار فلسطینی و ویرانی این منطقه؛
نتانیاهو نه قادر به غلبه بر این سه بحران است و نه جسارت عقب‌نشینی و کناره‌گیری از قدرت را دارد.
روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از برخی شرکت‌هایی اسرائیلی نوشت که صدها شرکت اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی در معرض ورشکستگی هستند. اقتصاد اسرائیل به‌دلیل جنگ غزه با کسادی رو‌‌به‌رو شده است.
روزنامه نیویورک ‌تایمز نیز گزارش داد که وقوع یک جنگ طولانی‌مدت میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ممکن است به یک بحران اقتصادی فراگیر در اسرائیل منجر شود.
بزالل اسموتریچ، وزیر خزانه‌داری اسرائیل در گفت‌و‌گو با رادیوی ارتش این کشور گفت که هزینه روزانه مستقیم جنگ علیه غزه برای تل‌آویو حدود ۲۴۶ میلیون دلار است.
از آغاز بمباران غزه، حدود ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره کارشان را در شرکت‌های اسرائیلی برای پیوستن به ارتش متوقف کرده‌اند که این مسئله ضربه بزرگی به اسرائیل می‌زند.
صنعت تکنولوژی در اسرائیل به‌صورت ناگهانی با کاهش رشد مواجه شده است. هم‌چنین تولید در مهم‌ترین میدان گازی اسرائیل، یعنی میدان گازی «تمار» به‌دلیل نگرانی از هدف موشک قرار گرفتن متوقف شده است. بخش گردشگری در اراضی اشغالی نیز به بن‌بست رسیده است، چرا که بسیاری از کشتی‌های توریستی وارد سواحل اراضی اشغالی نمی‌شوند و بسیاری از توریست‌ها سفرشان به اسرائیل را لغو کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی نیز پروازهایشان به اسرائیل را متوقف کرده‌اند.

یک‌ ماه از آغاز درگیری‌ها در غزه و جنگ گروه حماس و اسرائیل می‌گذرد؛ جنگی که اسرائیل می‌گوید طولانی و سخت خواهد بود. در این مدت صحبت‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی در مورد بودجه اداره غزه و حتی کمک‌ها به توسعه فلسطینی‌ها مطرح و انجام شده است.
در این میان پرسش این است که آینده غزه چه خواهد شد و در کوتاه‌مدت و بلندمدت، اداره این منطقه در دست چه کسی و چگونه انجام می‌شود؟
در هر صورت حمله ۷ اکتبر حماس به شهرک‌های مرزی اسرائیل و کشتن تعدادی از شهروندان و نظامیان اسرائیلی ر ارباید محکوم کرد اما این حملهُ بهانه‌ای خوب و یک فرصت طلایی به‌دست دولت بنیامین نتانیاهو، نسخت وزیر راست و جنگ‌طلب اسرائیل و حامیانش داد تا در حملات بی‌وقفه همه‌جانبه هوایی و دریای و زمینی ارتش اسرائیل به غزه، نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای از مردم فلسطینی ساکن این منطقه، آغاز کنند. حملات اسرائیل به غزه، تکان‌دهنده و هولناک است.
مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به ناتوانی این نهاد در متوقف کردن «نسل‌کشی» فلسطینیان به دست ارتش اسرائیل، از سمتش استعفا کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، «کریگ مخیبر»، مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در نیویورک، به دلیل ناکامی این نهاد بین‌المللی در متوقف کردن کشتار فلسطینیان در نوار غزه به دست ارتش اسرائیل، از سمتش استعفا کرد.
این مقام ارشد این نهاد بین‌المللی گفت: «سازمان ملل متحد مقابل قدرت آمریکا و لابی اسرائیل تسلیم شد و این در حالی است که پروژه اروپایی، ملی‌گرایی قومی و استعماری اشغال‌گران در فلسطین به مرحله پایانی‌اش وارد شده است!»
مخیبر در نامه‌ای به ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نوشت: «یک بار دیگر، شاهد وقوع نسل‌کشی مقابل چشمان‌مان هستیم و سازمانی که به آن خدمت می‌کنیم، به نظر برای متوقف کردن آن ناتوان است.»
وی در توضیح استفاده از کلمه «نسل‌کشی» و تداوم اقدامات دولت اسرائیل در نوار غزه، تاکید کرد که این واژه «غالبا مورد سوءاستفاده سیاسی قرار می‌گیرد. اما سلاخی جمعی مردم فلسطین که جریان دارد، در یک ایدئولوژی ملی‌گرایانه قومی، استعماری و اشغال‌گرانه ریشه دارد و جای هیچ شک و بحثی باقی نمی‌گذارد.»
مخیبر تاکید کرد: دولت‌های آمریکا، انگلیس و اکثر اروپا نه تنها به دلیل ناکامی صرف در انجام تعهدات بین‌المللی‌ بلکه به دلیل تامین سلاح برای این تجاوز و حمایت اقتصادی و اطلاعاتی و هم‌چنین سرپوش سیاسی و دیپلماتیک گذاشتن روی قساوت‌های اسرائیل، کاملا در این تجاوز هولناک همدست هستند. شرکت‌های رسانه‌ای غربی که بیش از پیش تحت سلطه درآمده و متحد دولت‌ها هستند، این سرپوش را تقویت می‌کنند؛ رسانه‌هایی که برای تسهیل نسل‌کشی، فلسطینیان را عاری از انسانیت نمایش می‌دهند و برای جنگ پروپاگاندا و از نفرت‌پراکنی ملی، نژادی یا مذهبی دفاع می‌کنند!»
مقام مستعفی سازمان ملل بر این باور است که این نهاد «پیش‌ از این، مشابه دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، از اصول و اقتداری برخوردار بوده که ریشه در تمامیت آن داشته اما در طول سالیان همه این ویژگی‌ها را از دست داده است. سازمان ملل، به دفعات در متوقف کردن نسل‌کشی ناکام بوده است»؛ وی به عنوان مثال به اتفاقات مشابه در روآندا، بوسنی، و نسل‌کشی‌های داعش و روهینگیا در میانمار اشاره کرد.

این مطلب مرتبط را هم مشاهده نمایید:

پناهندگان در اقلیم کردستان عراق: بن‌بست آرزوها

Related posts